FØLG OS
Følg os på LinkedIn
Rådgivning og sparring
Ledelse & OrganisationOrganisatoriske strukturer og rammer kan sammen med arbejdskulturer være en barriere for, at vi som hold eller som individ kan levere en god ledelse.
Strategi og Organisationskultur:
Hvorfor bliver vores planer og strategi ikke altid til virkelighed?
Det er spørgsmål, som vi ofte møder fra vores kunder. Og vi ved jo alle, at 7 ud af 10 forandringer fejler, fordi vi ikke får vores medarbejdere og hele organisationen med.
Strategi og organisationskultur: København, Århus, Odense og Aalborg m.v.
Struktur og rammer
Organisationskultur
Organisatoriske strukturer og rammer kan sammen med arbejdskulturer være en barriere for, at vi som hold eller som individ kan levere en god ledelse. Og visa versa: arbejdskulturen, rammerne og de organisatoriske strukturer kan også virke som acceleratorer for implementering af det ’nye’. Som rådgivere indenfor organisationskultur m.v., hjælper vi jer med at få skabt klarhed over de vigtigste barrierer og muligheder, så I kan få strategi, planer, mål og visioner til at blive til virkelighed.
Dem du møder
Konsulenter
Vores konsulenter har stor ledelses- og konsulenterfaring, og kan hjælpe med analyser af arbejdskultur, orgamisationskultur, interessentforventninger mv., redesign af strukturer og rammer, nye veje til implementering af strategier og til at skabe ændringer i arbejdskultur og medarbejderadfærd. Vi kan også hjælpe med på mere konkrete områder som f.eks. HR-management, strategisk kompetenceudvikling og porteføljestyring. Og vi lover jer: I får ingen lange konsulentrapporter fra os, men derimod får I ærlig og åben dialog med forslag til håndtering af de reelle barrierer.
virksomhedsForbedringer og ændringer
Reel påvirkning af adfærd og arbejdskultur
Når vi gerne vil lave forbedringer og ændringer, som kommer til at virke i praksis i yderste led, kræver det mere end en klar vision, en god strategi og en grundig drøftelse i ledergruppen. Det har de fleste af os erfaret på egen krop. Og det er vores erfaring at vi kan nå meget længere ud, hvis vi f.eks. arbejder med at påvirke den daglige adfærd og virksomhendens organisationskultur. Og det første spørgsmål der skal afklares, er jo ofte: hvor står vi de facto i dag? Hvad er den reelle adfærd og kultur i ledelsesmiljø, i de enkelte afdelinger osv.? Er der forskelle og er vi som ledelse enige om, hvad der er det vigtigste der skal forbedres?
84 % af ledere er enige i, at organisationskultur er kritisk for deres strategiske succes, og 60 % af ledere siger, at organisationskulturen er mere vigtig end deres strategi
En del af disse spørgsmål afdækkes relativt enkelt via Hofstedes Multi-Fokus Organisationskultur model, som er nok den mest anerkendte organisationskultur model i dag. Med over 20 års forskning, globalt data fra over 70 lande og benyttet af de største organisationer i verden, giver den værdi for enhver organisation som vil øge dens strategiimplementering betydeligt. Derfor bruger vi i Hel Udvikling Hostedes metoder som et af vores centrale analyseværktøj til at hjælpe vores kunder med at få et præcist billede (diagnose) af afstanden mellem deres aktuelle, ønskede og optimale kultur.
Hofstedes multi-fokus model
Ledelsesværktøj
Hofstedes Multi-Fokus Model er et dynamisk ledelsesværktøj skræddersyet til at hjælpe organisationer med udvikling og til at understøtte strategien ved at visualisere:
Hvordan er vores aktuelle organisationskultur i dag?
Mulige eksterne faktorer som besværliggør den optimale organisationskultur?
Rammerne for mulige organisatoriske forandringer?
Skjult organisatorisk smerte?
Klik på modellen for at se den i stor
Rapport
Bestil vores gratis rapport om organisationskultur- og virksomhedskultur
Vi arbejder over det meste af Danmark: KØBENHAVN ROSKILDE NORDSJÆLLAND AARHUS ODENSE AALBORG RANDERS VIBORG HOLSTEBRO ESBJERG MIDDELFART SØNDERJYLLAND og BORNHOLM
Strategi i praksis
Det handler om relationer
Organisationskultur handler jo om den måde som medlemmer i en organisation relaterer til hinanden, deres arbejde og verden uden for, i sammenligning med andre organisationer. Derfor kan jeres organisationskultur enten accelerere eller underminere jeres strategi. Så når I ved hvor I står, er det langt enklere at lave operationelle handleplaner for hvad der skal til for at strategierne bliver til virkelighed. Det gælder både i forhold til om forskellene i de enkelte afdelinger er en styrke eller det modsatte, om der forhold i vores organisering der skal justeres, om ledergruppens adfærd kan justeres som den bidrager til en hurtigere implementering osv.
De konkrete behov og opgaver er altid i centrum for vores samarbejde med vores kunder, og det er vores adelsmærke, at alle råd og forslag vi kommer med skal kunne bruges i praksis. Enten fordi de lægger op til nye handlinger, ny adfærd osv. Ingen lange konsulentrapporter men i stedet får I ærlig og åben dialog og klare korte rapporter om hvor vi ser muligheder for rigtige forbedringer.
Det kan dreje sig om alt fra ny rollefordeling i ledelsen eller hos nøglemedarbejdere, behov for nye kompetencer, nye mødefora og -former, andre måder at kommunikere eller at måle performance. Og endelig ved vi, at forandringer lykkes, når vores medarbejderne forstår formålet med forandringen, og kan se, hvordan de kan bidrage med deres viden, erfaring og kompetencer. Så måske handler det om på nogle områder at lave planer, hvor jeres medarbejdere ’får lov til at gå med’ og derved tage mere ejerskab?
Kontakt os
Kontakt os for en uforpligtende samtale, hvor vi kan drøfte mulighederne. Ring på +45 70 268 368 eller udfyld formularen, så kontakter vi dig.